تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا : هایدی کوهن یکی از متخصصان تولید محتوا به این نظر است که محتواها باید دارای ویژگی های زیر باشند:
- مرتبط با هدف مورد نظر
- سازگار با روحیات مخاطب و احترام به آنان
- استفاده از تمام فرمتها از قبیل عکس، ویدئو و صدا
- خالی از نام تجاری یک سازمان و یا تبلیغات مستقیم
- انتقال دهنده مطالب آموزشی و اطلاعات مفید به خواننده.
هر محتوایی اعم از ، متن، تصویر،فیلم ،صوت و… که به منظور انتقال مفاهیم در یک وب سایت قرار می گیرد و یا به اصطلاح علمی آپلود می شود محتوا نام دارد فرایندی که به تولید این محتوا می انجامد تولید محتوا می گویند. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و از نظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد مهمترین هدف یک سایت است.
تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست و زمان و هزینه زیادی را می طلبد. اما از یاد نبرید که یک محتوای خوب منجر به این خواهد شد که مخاطب لحظه ای توقف کند ، بخواند ، فکر کند و … به شکلی متفاوت رفتار کند.
تولید محتوای سایت
محتوا مهمترین اصل پس از طراحی وب سایت میباشد که باید مورد توجه وبمسترها و مدیران وب سایتها قرار بگیرد. تولید محتوا با هدفهای متعددی صورت میگیرد از قبیل اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی، تبلیغات و … .
غالبا تولید محتوایی که با هدف تبلیغات صورت میگیرد، در اصطلاح بازاریابی محتوا گفته میشود. بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریان بدون درخواست خرید کالا از آنها میباشد. این شیوه بصورت مداوم و بی وقفه انجام میشود که در آن بجای فروش محصولات و یا خدمات، ارائه اطلاعات صورت میگیرد. این نوع بازاریابی بشکل هوشمندانه ای انجام میشود که در پس آن یک هدف دنبال می شود و آن ارتقا کسب و کار و تمرکز بر استراتژی های بازاریابی می باشد. محتوا میتواند موجب تغییر رویه، فرهنگ و روشهای زندگی افراد شود. همچنین با توجه به استفاده روز افزون افراد از مطالب اینترنتی، محتواها برای تغییر تصمیم گیری مصرف کنندگان و ترغیب آنها برای خرید یک محصول خاص مؤثر میباشند.
روشهای تولید محتوا
تولید محتوا کار آسانی نبوده و هر کسی نمی تواند مدعی تامین محتوا باشد. محتوا از چند طریق تولید میشود از جمله:
- تامین محتوا از طریق کاربران
محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) میتواند به هر شکلی تهیه شود از جمله محتوای وبلاگها، ویکیها، بحث و تبادل نظر، پست، چت، سخنان، تصاویر دیجیتال، ویدئو، فایلهای صوتی، تبلیغات و … . این شکل تامین محتوا در سال ۲۰۰۵ وارد جریان وب سایتهای شبکههای اجتماعی شد که به شکل راحتتری در اختیار کاربران قرار میگرفت.علاوه بر این، محتوای ایجاد شده توسط کاربران که ترکیبی از منبع باز، نرم افزار رایگان و صدور مجوز انعطاف پذیر می باشد، موجب حذف موانع همکاری و افزایش محبوبیت وب سایت در رسانههای شبکههای اجتماعی گردید. ظهور محتوای ایجاد شده توسط کاربران به آماتورها کمک میکند تا در اثنای انتشار مطالب، به معرفی خود بپردازند. اجازه به کاربران برای تولید محتوا به معنای احترام به حقوق شهروند و یا مصرف کنندگان میباشد. در این روش شهروندان میتوانند انتقادات و پیشنهادات خود را به صاحبان شرکتها ارائه دهند. این شیوه تامین محتوا موجب شده تا کاربران نقش منفعل نداشته باشند بلکه به صورت مشارکتی فرصت تعامل با سایر کاربرها را نیز پیدا نمایند. - محتواهای تولید شده توسط شرکتهای تولید محتوا شرکتهای تولید محتوا با تخصص کافی و بهره گیری از بهترین فنون و تکنیک های روز دنیا محتواهای باکیفیت و مطلوبی را تهیه می کنند. در این شرکتها مترجم، ویراستار، نویسنده در کنار یکدیگر به تولید محتوا مشغول فعالیت میباشند. در این شرکتها، تولید محتوا عموما توسط کارشناسان زبده صورت می گیرد. این افراد به تمامی فنون تهیه مطالب اشنایی کامل دارند.
- استفاده از نیروهای داخلی سازمان
این گروه بر این عقیده اند که: «بهترین ایدهها برای تولید محتوا از میان تیم تامین محتوا پدیدار میشود. با تقسیم وظایف میان اعضای تیم محتوا میتوان به راحتی در بازاریابی محتوا به موفقیت دست پیدا کرد».